Thajsko 2024

V Thajsku jsme na začátku roku 2024 strávili bezmála měsíc  a naše cesta zahrnovala celkem pět destinací, několik vnitrostátních letů, plavby lodí a tři dny strávené na výletě v džungli. Byla to naše druhá společná cesta do této země a určitě ne poslední.

Z celé výpravy nás nejvíc oslovil jungle trip, který byl plný nevšedních zážitků a návštěva Lodi duchů na ostrově Koh Chang. Nicméně i ostatní místa měla svá kouzla a včetně luxusního thajského jídla jsme si každý den užili plnými doušky se vším, co přinesl.

Cesta

Hurá, konečně jsme se dočkali a po měsících čekání a těšení se vyrážíme na naši další výpravu, tentokrát do Thajska. Cestovní horečka nás chytla lehce až těsně před odjezdem, takže super! Po pár hodinách jsme zabalení, na měsíc jsme se i s technikou vešli do dvou batohů a jednoho kufru.

Cesta z Čech (tedy přesněji řečeno z Moravskoslezského kraje) do první destinace nám trvala celkem 24 hodin, nejhorší z toho byla asi cesta po D1, pak už šlo vše lehce. Letěli jsme přímým letem z Vídně do Bangkoku, tam jsme strávili pár hodin na letišti a poté hopsli na letadlo směr Chiang Mai.

Lety byly v pohodě. Teď jsem už hrdinka, ale jinak jsou hodiny strávené v letadlech díky mému strachu z létání docela muka. Aspoň pro mě. Radek do 15 minut po vzletu usne a pak s krátkými pauzami na jídlo prospí v podstatě celý let. Já však tuto dobu aspoň využiju na něco, co mi zaměstná mozek tak, aby nezačal při každém otřesu letadla panikařit. Takže jsem se za těch 11 hodin ve vzduchu naučila mluvit skoro plynule thajsky, přečetla 3 romány i se všemi předmluvami a podrobnými texty z tiskárny, poslechla si 54 podcastů v různých jazycích a vyřešila asi 96 složitých matematických rovnic. Taky už umím nazpaměť komplet menu, co nabízí v letadle a taky bych mohla místo letušky předvádět bezpečnostní pokyny před letem. (nadsázka)

“Nejhorší z toho byla asi cesta po D1.”

Ubytování

Po příletu jsme letištním taxi dorazili k našemu předem objednanému hotelu – Lanna Oriental Hotel. Čtyřpatrová budova s orientální výzdobou, bazénem, restaurací a barem se nám líbila a po krátké večerní procházce do okolí jsme usnuli jako koťata, abychom se brzy aklimatizovali.

Chiang Mai

Chiang Mai je město v severním Thajsku, které je známé svým bohatým kulturním dědictvím, historickými chrámy a přírodním krásami. Založeno bylo v roce 1296 a sloužilo jako hlavní město království Lanna. Historické centrum města je obklopeno starými hradbami a vodním příkopem, které pocházejí z tohoto období.

Město je známé svými mnoha buddhistickými chrámy, jako je Wat Phra Singh a Wat Chedi Luang. Chiang Mai je také oblíbeným cílem turistů díky svým nočním trhům, kde lze nalézt ručně vyráběné produkty a lokální jídla. V okolí města se nachází nádherné hory a džungle, které nabízí možnosti pro trekking, návštěvu sloních rezervací a prozkoumávání vodopádů.

Kromě kulturních a přírodních atrakcí je Chiang Mai také známý svou uvolněnou atmosférou a jako centrum tradiční thajské masáže a řemesel. Město hostí mnoho festivalů, včetně slavného květinového festivalu a festivalu Loi Krathong, během kterého lidé vypouštějí osvětlené plovoucí košíčky na vodu a lucerny do nebe.

Wat Lok Moli

Věděli jsme, že pokud nevstaneme brzy, budeme večer bojovat s jet legem. Moc se nám tedy ráno vstávat nechtělo, ale podařilo se a po výborné snídani v hotelu jsme vyrazili do města. V Chiang Mai je přes 300 chrámů, takže jsme měli skutečně na výběr.

Jako první jsme zavítali do chrámového komplexu Wat Lok Moli วัดโลกโมฬี. Tento buddhistický chrám se nachází na severní straně severního příkopu obklopujícího starou část města, asi 400 metrů západně od městské brány Chang Phuak.

Není známo, kdy byl chrám postaven, ale poprvé je zmíněn v listině z roku 1367 nl. Šestý král z dynastie Mangrai , král Kuena (1355-1385), pozval deset buddhistických mnichů z Barmy , aby šířili své učení o theravádovém buddhismu. V tomto chrámu byli ubytováni mniši. V roce 1527 král Ket (také známý jako Mueangketklao nebo Phra Kaew Muang) pověřil chedi a v roce 1545 nechal postavit také viharn (montážní halu).

V tomto chrámu byl uložen popel několika členů dynastie Mengrai. Až do zániku své dynastie převzala odpovědnost za údržbu chrámu královská rodina Mengrai. Popel královny Wisutthithewi je pohřben v chedi v chrámu. (zdroj – Wikipedia)

Chrám Wat Lok Moli byl poprvé zmíněn v listině z roku 1367 nl.

Night market

Potom jsme v blízkosti prošli ještě několik chrámů. Každý z nich byl krásný, něčím jiný a zvláštní a hlavně – mají skvělou uklidňující atmosféru a typickou vůni směsi vonných tyčinek. Vstupy do většiny chrámů jsou zcela zdarma, povinný je vstup bez bot a předepsané oblečení, které musí zakrývat ramena a kolena všech návštěvníků. V okolí chrámů jsou téměř vždy pouliční stánky, kde si můžete dlouhé kalhoty nebo šátek na ramena koupit. V některých větších chrámových komplexech oblečení lze i zapůjčit.

Každou neděli se v Chiang Mai uzavře historické centrum a ve všech uličkách nabízí prodejci své zboží. Najdete tu všechno – od jídla, přes hand made tradiční výrobky až po šperky a oblečení. Mezi prodávajícími se prezentují např. i různí pouliční hudebníci. Atmosféra je úžasná, ale davy lidí vám dost zážitek pokazí. prošli jsme několik uliček, kam nás dav unášel, ochutnali nějaké místní speciality a boční uličkou utekli do klidnější části města. Na našem známém místě – Lanna Squere, kde jsme už jedli včera, jsme povečeřeli grilované špízy a odešli do hotelu. Za den jsme ušli 18 km.

Doi Suthep

Náš další den v druhém největším thajském městě jsme zahájili snídaní (jak jinak) a vydali se objednaným taxíkem na horu Doi Suthep. Cesta vedla přes rušnou část města a potom ji v kopcích lemovaly domy státníků, místní zoologická zahrada, chrámy a lesodžungle (nevím, jak to jinak nazvat).

Na vrcholu nás čekala oblast chrámu Doi Suthep. Leží v nadmořské výšce 1 676 metrů a je jedním ze dvou vrcholů žulové hory. Od parkoviště nahoru k chrámu vede příkré široké schodiště (290 schodů) lemované Nágy (hadí bytost, což je kategorie nižších božstev). Většina návštěvníků ovšem k cestě do chrámu volí pohodlnou lanovku. My jsme v rámci kondičky zvolili cestu po schodech.

V areálu na vás čeká spousta stánků se suvenýry a jiným zbožím, milion lidí a mnoho mnoho budhistických soch, symbolů a staveb na jednom místě. Být tam sami, docela si to užijeme, ale za těchto okolností, kdy se nám skoro nepodařila fotka bez cizích lidí, se nám tam moc nelíbilo. Nicméně místo je to kouzelné, plné budhistické atmosféry a výjevů, včetně vyhlídky na město.

Za hodinku jsme si areál prohlédli, stihli si dát osvěžující ledové kafe a vrátili se k našemu taxíku, který na nás dole čekal.

Místo je to kouzelné, plné budhistické atmosféry.

Wat Pha Lat

Dnešní druhou zastávkou byl starý chrámový komplex Wat Pha Lat. Ten nás nadchl a zařadili jsme ho mezi TOP místa, která jsme tu zatím viděli.

Tento chrám v lesích na kopci na cestě k chrámu Doi Suthep je snadné přehlédnout. Turistická stezka vede v dolní části tohoto chrámového areálu s vyhlídkou, řekou, několika vodopády a velkým hadím schodištěm na druhé straně. Chrámové struktury na pozemku mají řadu stylů; některé se západním vlivem (bílá budova s oblouky, která zakrývá jeskyni s ležícím Buddhou), jiné jsou jednodušší a některé stúpy vypadají starobyle. Vše dobře zapadá do přírodního prostředí. Designy jsou mnohem decentnější než u jiných přezlacených chrámů, ale o to působivější. Na pozemku je bambusové tunelové schodiště, krásné travnaté nádvoří a další zajímavé krajinářské detaily a budhistické sochy.

Kochali jsme se příjemnou atmosférou a moc se nám tu líbilo. Přestože je nevhodné se v chrámech objímat, tajně jsme si dali pusu 😀 uha ha!

Tajně jsme si tam dali pusu :*

Wat Chiang Man

Z lesního chrámu nás řidič odvezl do města, kde jsme si dali v malé restauraci dobrý oběd a po cestě do hotelu jsme ještě navštívili chrám uvnitř starého města Wat Chiang Man. Jde o nejstarší chrám v Chiang Mai a jeho stavba sahá se datuje se založením města v roce 1296.

Když se král Mengrai rozhodl postavit nové město a učinit z něj nové hlavní město království Lanna, postavil Wat Chiang Man jako první chrám nového města na místě, které dohlížel na stavbu Chiang Mai. V chrámu je několik velmi starých a důležitých soch Buddhy.

Navečer jsme se ještě prošli městem a dali si za odměnu po celodenním chození dezerty, kafe a matchu v restauraci skryté před hlavní ulicí v krásné zahradě Fern Forest Cafe.

Pak jsme se ještě vydali do zapadlé uličky, kde sídlí malá “cestovní agentura” Chiang Mai Trekking with Piroon, kde jsme si objednali třídenní trip džunglí s návštěvou domorodých kmenů, rýžových polí, sloní farmy a raftingem.